Via analyse en advies naar betere B2B websites

Google Analytics op randje van afgrond naar illegaliteit

Geschreven door Ruud Huijts op .
In navolging van Oostenrijk wordt het gebruik van Google Analytics mogelijk ook verboden in Nederland en de Europese Unie. Er zijn er verschillende manieren om op deze ontwikkeling te reageren.

Verbod op gebruik Google Analytics

Een verbod om Google Analytics nog langer in de Europese Unie (EU) te gebruiken is aanstaande. Dit heeft gevolgen voor de eigenaren van heel veel websites. Google Analytics is tot nu toe het meest populaire webanalytics tool om inzicht te krijgen over wat er op een website gebeurt. Gebruik jij al een privacyvriendelijk alternatief voor webanalytics dan heb jij geen last van het verbod. Maar er valt uit de kwestie veel te leren. Er heerst verwarring, onbegrip en/of ongeloof onder mensen die blind met “gratis” Google Analytics in zee gegaan zijn. Wat is er gaande?

Google Analytics in de ban in Oostenrijk

Medio januari 2022 oordeelde de Oostenrijkse privacytoezichthouder DSB (Datenschutzbehörde) dat het gebruik van Google Analytics in strijd is met de privacywetgeving. Deze uitspraak van de DSB geldt nog niet meteen in alle landen van de Europese Unie (EU).

De EDPB (European Data Protection Board), het Europese verbond van privacytoezichthouders, beraadt zich over een verbod voor de EU. De Nederlandse AP (Autoriteit Persoonsgegevens) onderzoekt ook zelf, of Google Analytics in strijd is met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).

In de GDPR (General Data Protection Regulation) is verwerking van persoonsgegevens en privacybescherming voor de EU geregeld. Juridische uitspraken in 2020 lieten al zien, dat verwerking van persoonsgegevens van EU-inwoners in de Verenigde Staten (VS) in strijd is met de GDPR/AVG vanwege de wettelijk toegestane Amerikaanse surveillancemogelijkheden. Dit kon dus niet zonder gevolgen blijven. De laatste dagen van Google Analytics lijken nu in de EU geteld.

Tips om nu slim te gaan doen

Nederlandse gebruikers van Google Analytics dienen zich af te vragen wat een verbod voor hen betekent. Mijn advies is tijdig voorbereid te zijn voor de eigen specifieke situatie.

  • Google Analytics blijven gebruiken

    Denk niet dat IP-adressen e.d. anonimiseren in Google Analytics nog helpt. De Oostenrijkse uitspraak overstijgt simpelweg deze instelmogelijkheden. Doorgaan met Google Analytics lijkt “lekker makkelijk” maar het probleem blijft bestaan. Na een verbod kan de AP aanzienlijke boetes opleggen.
    Alleen als Google Analytics aan de AVG zal voldoen, wordt deze keuze acceptabel. Bedenk daarbij, dat Google ’s verdienmodel en de GDPR/AVG haaks op elkaar staan. Persoonlijk zou ik alleen tijdelijk met Google Analytics doorgaan als overbrugging of bedenktijd.

  • Doorgaan zonder Google Analytics

    Deze optie is voor hen die niet hoeven te weten wat zich op hun website afspeelt. Soms is Google Analytics op websites actief zonder dat men het gebruikt of zich hiervan bewust is. Verwijder Google Analytics van je website en je bent af van al het gedoe. Vanuit mijn analytische inslag kan ik mij slecht voorstellen dat informatie uit websitebezoek onnodig is. Persoonlijk zou ik dus overstappen naar een (eenvoudige) privacyvriendelijke aanpak.

  • Privacyvriendelijke analytics gaan gebruiken

    Er zijn meerdere alternatieven voor Google Analytics die de privacy van websitebezoekers wel volledig respecteren en aan de AVG/GDPR voldoen. Vraag je altijd af, welke informatiebehoefte je hebt voor je website. “Door meten tot weten” is een leidraad die zijn nut bewezen heeft (in tegenstelling tot “meten is weten”).
    Een enorm groot tweede voordeel van deze aanpak is, dat websitebezoeker geen instemming vooraf hoeven te geven. De betreffende cookiemelding kan de prullenbak in. Minder ergernis, heerlijk toch?

SAMENZICHT Consultancy ondersteunt

SAMENZICHT wil midden- en kleinbedrijven (MKB) en zelfstandigen (ZZP’ers) helpen door juist met privacyvriendelijke webanalyse hun website(s) aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te laten voldoen. Dit streven komt voort uit ons diepe respect voor iemands privacy (een grondrecht) en de (toenemende) irritatie over cookies bij websitebezoeken.

In deze serie

Gun bezoekers van je B2B-website hun privacy

Hoe zou je het vinden om eerst allerlei persoonsgegevens bij een fysiek winkelbezoek te moeten verstrekken? Vreemd? Toch hanteren talloze websites onnodig deze niet klantgerichte aanpak, ook in B2B.
- Ruud Huijts

Haal kennis uit bezoekinformatie van je B2B website

Bezoek aan je business-to-business website herbergt veel informatie. Met statistiek is er kennis en inzicht te verwerven. Start simpel en privacyvriendelijk raad ik middelgrote en kleine bedrijven aan.
- Ruud Huijts

Zoveel belangstelling heeft je B2B website

Je business-to-business website dient online verkeer te genereren. Statistiek is een probaat middel om hierover kennis en inzicht te verwerven. Start simpel is mijn advies aan middelgrote en kleine bedrijven.
- Ruud Huijts

Recente blogs