Via analyse en advies naar betere B2B websites

Zoveel belangstelling heeft je B2B website

Geschreven door Ruud Huijts op .
Je business-to-business website dient online verkeer te genereren. Statistiek is een probaat middel om hierover kennis en inzicht te verwerven. Start simpel is mijn advies aan middelgrote en kleine bedrijven.

Verkeer als maatstaf van belangstelling voor je B2B website

Je doet zaken met andere bedrijven. Je nieuwe website is gepubliceerd, of je bestaande website is opgeknapt, of je huidige website draait al enige tijd. Weet je, of je website voldoende belangstelling trekt? Zo ja, weet je dit heel zeker? Zo nee, dan neem je een (onnodig) risico met je business-to-business (b2b) digitale marketing, want je weet onvoldoende wat je website online doet.

Statistieken over je website (laten) verzamelen is een goede aanpak. Het levert inzicht in het verkeer van bezoekers van je website. Zo kun je ook de ontwikkeling van je website beter sturen. MKB-ondernemingen, startende bedrijven, zelfstandigen, etc. in de b2b-markt zijn gebaat met deze gedegen werkwijze.

Statistieken voor primair inzicht over je B2B website

Trekt mijn website voldoende belangstelling? Dit is een primaire vraag in b2b online marketing. Gangbare basale statistische analyses van het websiteverkeer kun je ook vaak toepassen in b2b.  Interpreteer de uitkomsten wel met b2b-aspecten in je achterhoofd.

Volgens mij geven de antwoorden op slechts vier vragen voldoende inzicht in hoeveel belangstelling je b2b-website heeft. Andere statistieken zijn voor later, als er voldoende verkeer geconstateerd is en/of andere  informatiebehoefte is. Dit zijn de vragen om met statistische middelen (“analytics”) te beantwoorden:

  1. Is mijn website bekend bij zoekmachines?
  2. Hoeveel bezoeken zijn er recent (per dag, week of maand) op mijn website geweest?
  3. Welke pagina's zijn er in die periode bezocht?
  4. Via welke kanalen zijn de bezoekers op mijn website gekomen? In meer detail:
    • via welke sociale netwerken,
    • via welke websites,
    • via welke zoekmachines?
Statistiek over website verkeer (voorbeeld van SAMENZICHT Consultancy)

Met analyse meer profijt van je B2B website

Met de genoemde statistieken steek je als het ware een thermometer in je b2b-website en controleer je, of die “koorts” heeft:  

  1. Is je website niet of weinig bekend bij Google, dan kunnen heel veel mensen je website niet vinden. Deze mensen gebruiken namelijk het zoekvak van Google en niet de adresbalk van hun webbrowser.
  2. Het aantal bezoeken staat voor populariteit van je b2b-website. Of dit aantal voldoende is, volgt niet uit de statistiek, maar vraagt eigen beoordeling. Weinig verkeer stelt meestal niet gerust.
  3. Wordt je homepage niet het meest bezocht, dan is dit opmerkelijk. Iets maakt (andere) pagina’s meer of minder populair.
  4. Bezoekers komen via verschillende routes op je website. Zij die het adres van je website weten, komen vaak “direct” binnen. Bezoek via sociale media of andere websites wijst op links naar je website op die plekken (bijv. LinkedIn).

Tips

  1. Roep externe deskundige hulp in, als de aanbevolen statistische analyses te veel van je onderneming vragen en je meer verkeer wilt genereren. Ieder zijn vak!
  2. De statistische analyses van SAMENZICHT Consultancy zijn gegarandeerd privacy vriendelijk voor de bezoekers van je website. Wel zo'n prettig gevoel!

Eerdere blogs

Help ook de verdwaalde bezoekers op je website

Bezoekers van je website kunnen gemakkelijk op een niet bestaande pagina terecht komen (404-foutmelding). Doet jouw website dan precies wat jij met deze verdwaalde bezoekers zou willen doen?
19 oktober 2021

Vergeet de metagegevens van je webpagina's niet!

Metagegevens zijn het visitekaartje van jouw website voor zoekmachines. Met de meta-description trekt je website bezoekers aan. Je bereikt met een goede meta-description een hogere Click Through Rate.
29 juni 2021

Drie belangrijke kenmerken van SEO voor B2B

Vindbaarheid in zoekmachines is ook van groot belang voor bedrijven in de B2B-markt. SEO in B2B concentreert zich meer op trefwoorden waarnaar besluitvormers van andere bedrijven zakelijk zoeken.
07 mei 2021