(Google) Analytics, maar dan wel graag privacyvriendelijk
Google Analytics is jouw eigen keuze
Wil jij de privacy van de bezoekers van jouw website echt respecteren, lees dan vooral verder. Ben jij een fel aanhanger van Google Analytics, is deze tekst waarschijnlijk niet aan jou besteed en ga jij door met de randen van de privacywetgeving AVG/GDPR opzoeken.
Bedenk dat Google Analytics binnenkort in de EU mogelijk verboden wordt. Vergeet ook niet, dat een cookie (of meerdere) nu al nodig is om hoogst irritant vooraf instemming van de websitebezoekers te “vragen”. Verwaarloos ook de talloze noodzakelijke instellingen niet. Niet omdat de AVG/GDPR dit voorschrijft, maar omdat Google Analytics ingezet wordt. Het kan ook anders. De keuze voor welke webanalyse is aan de eigenaar van de website (dus niet aan de ingehuurde websiteontwikkelaar).
Voorkom minachting voor websitebezoekers
Google Analytics biedt veel functionaliteit, is best ingewikkeld, gratis en ontzettend populair. De websitebezoekers “betalen” met hun persoonlijke gegevens. Middels ergerlijke cookiemeldingen heeft de websitebezoeker strikt genomen nog keuze om al dan niet in te stemmen. De praktijk is echter vaak nog niet zoals het hoort te zijn.
Deze aanpak illustreert in mijn beleving minachting voor websitebezoekers. Immers, de website-eigenaar wil zo nodig “gratis” Google Analytics (laten) gebruiken ongeacht de privacy van websitebezoekers. Vertaal deze situatie eens naar fysiek winkelbezoek. Als de winkelier zo brutaal is om allerlei persoonlijke gegevens (vooraf) van mij te willen weten, zou ik eerst enorm verbaasd zijn, vervolgens niet binnengaan en uiteindelijk niet meer terugkomen. Geholpen worden stel ik overigens wel op prijs. Daarom kan ik bij informatieve websites zoals in business-to-business (B2B) niet begrijpen, dat je als ondernemer je goede reputatie online wilt ondermijnen. Webanalyse kan ook ethisch.
Privacy als uitgangspunt of sluitpost
Men kan zich langs de rafelranden van de privacywetgeving AVG/GDPR begeven, totdat een scheidsrechter (je websitebezoeker, je afnemer, de Autoriteit Persoonsgegevens) zegt dat wat je doet niet wenselijk of illegaal is. Zie daar het aanstaande verbod op Google Analytics in de EU. Het verdienmodel van Google omvat persoonlijke gegevens verzamelen en verhandelen, en hieraan (veel) geld verdienen. Dit business model is nogal moeilijk te rijmen met de AVG/GDPR.
Men kan ook een andere persoonlijke overtuiging of ethisch bedrijfsimago aanhangen. Bijvoorbeeld, ik onderschrijf, dat privacy een grondrecht is. Bescherming van persoonsgegevens is voor mij dus een uitgangspunt en niet een sluitpost. Vanuit deze visie ben ik al een aantal jaren geleden naar privacyvriendelijk gereedschap voor webanalyse op zoek gegaan. Sindsdien passen wij met SAMENZICHT naar tevredenheid Matomo toe. Iedereen die om bescherming van persoonsgegevens geeft (wie niet?), adviseer ik naar een passende privacyvriendelijke vorm van analytics op zoek te gaan.
Privacyvriendelijke analytics tools
Er zijn meerdere analytische diensten en producten die respect voor privacy als ethisch vertrekpunt hebben d.w.z. deze willen aan AVG/GDPR voldoen. Sinds de aankondiging van van de privacywetgeving in de EU is deze ontwikkeling goed op gang gekomen. Google Analytics had haar leidende positie toen al heel slim ingenomen. Een greep van enkele interessante spelers die bescherming van privacy als uitgangspunt hanteren:
De kunst is te beoordelen welk analytics tool ethisch bij je past d.w.z. bij de website, onderneming, persoon, etc. Belangrijke overwegingen zijn o.a. informatiebehoefte, gebruiksmogelijkheden, functionaliteit, privacy(bescherming), gemak (in gebruik en beheer) en totale kosten (“goedkoop is duurkoop”). Het selectieproces kun je natuurlijk uitbesteden, maar veronderstel niet dat, bijvoorbeeld, je (ingehuurde) webontwikkelaar voldoende (objectieve) kennis in huis heeft. Succes!
Advies en ondersteuning
SAMENZICHT wil midden- en kleinbedrijven (MKB) en zelfstandigen (ZZP’ers) helpen door met privacyvriendelijke webanalyse hun website(s) meer bedrijfsmatige inzichten te laten bieden en aan de AVG te voldoen. Dit streven komt voort uit ons diepe respect voor iemands privacy en de irritatie over cookies bij websitebezoeken. Onze interesse ligt vooral bij niet zo grote business-to-business (B2B) ondernemingen.