Welke afslag neem jij met je website analytics?
Grensoverschrijdende website analytics
Statistische analyse van je websitebezoek dient de persoonsgegevens van je websitebezoekers te respecteren overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving AVG/GDPR. Juist hier zit bij vele websites een gigantisch knelpunt. Allerlei analytics tools (vaak “gratis”) zijn erop gericht om persoonsgegevens van websitebezoekers te verzamelen en verder te (kunnen) verwerken. Daarom is het gebruik van Google Analytics ondertussen verboden in Oostenrijk. Een ruimer verbod in de EU is aanstaande voor deze vorm(en) van grensoverschrijdende webanalyse.
Er werd geloofd dat vooraf toestemming vragen om vervolgens cookies te plaatsen soelaas bood. Deze onhebbelijke aanpak heeft nu ook zijn langste tijd gehad. Websitebezoekers kunnen immers onmogelijk overzien waarmee zij allemaal instemmen. Ook kan hun privacy buiten de EU onvoldoende gegarandeerd worden. Los van deze juridische aspecten is de cookie-aanpak ook bewezen irritant dus verre van klantgericht.
Ik vraag mij af: Welke doorsnee ondernemer in business-to-business (B2B) vindt het ethisch verantwoord om de persoonsgegevens van zijn/haar websitebezoekers te (laten) ontfutselen?
Privacyvriendelijke website analytics
Statistische analyse van je websitebezoek kan ook met privacybescherming van de bezoekers zonder hun persoonlijke gegevens aan derden beschikbaar te stellen. Weliswaar begrijpelijk vragen deze tools vaak een geringe vergoeding, maar daarvoor bieden zij dan ook wat, bijvoorbeeld:
- De website voldoet gemakkelijk aan de privacywet- en regelgeving AVG/GDPR.
- Websitebezoekers hoeven vooraf niet lastig gevallen te worden met vragen over cookies, omdat persoonlijke gegevens niet met derden gedeeld gaan worden.
- B2B-ondernemingen kunnen zich met een privacyvriendelijke informatieve website klantgerichter positioneren (“wij respecteren u wel”).
- Eigen beheer en zeggenschap over de bezoekdata behoort tot de mogelijkheden.
- Privacyvriendelijke analytics tools bieden meer dan voldoende inzicht in het doen en laten van websitebezoekers.
Privacyvriendelijke webanalyse is niet ontwikkeld is voor bedrijven die parasiteren op persoonlijke gegevens van anderen. De meeste B2B-ondernemers raad ik ronduit aan privacyvriendelijke webanalyse in te (gaan) zetten als onderdeel van de positionering. Je wilt toch een langdurige relatie met je klantenkring respectvol opbouwen en behouden?
Zonder website analytics
Geen analytics tool installeren op je website voorkomt problemen met de AVG/GDPR. Je weet dan alleen niet wat zich op je website afspeelt. Tenzij je B2B-website een digitale weergave is van je papieren visitekaartje, doe je jezelf bedrijfsmatig te kort.
Het ligt voor de hand om je website als informatiebron voor jezelf te benutten. Zeker in B2B is het handig om te weten wat zich op je website afspeelt, bijvoorbeeld:
- Welke bezoekersaantallen trekt je website aan en komen terug?
- Vallen de bezoekers binnen je doelgroep (geografische herkomst, internetkanaal, sociaal netwerk, etc.)?
- Welke webpagina’s worden lang, nauwelijks of niet bezocht?
- Presteert de website naar behoren (laadtijd van pagina’s, schermresolutie, etc.)?
Hierover kan (privacyvriendelijke) webanalyse je nuttige inzichten bieden, waarmee je je website weer effectiever kunt inzetten in je B2B. En wil je niet veel zelf analyseren, laat dan maandelijks automatisch een analyserapport in je mailbox bezorgen. Door meten tot weten!
Advies en ondersteuning
SAMENZICHT wil midden- en kleinbedrijven (MKB) en zelfstandigen (ZZP’ers) helpen door met privacyvriendelijke webanalyse hun website(s) meer bedrijfsmatige inzichten te laten bieden en aan de AVG te voldoen. Dit streven komt voort uit ons diepe respect voor iemands privacy en de irritatie over cookies bij websitebezoeken. Onze interesse ligt vooral bij niet zo grote business-to-business (B2B) ondernemingen.