Via analyse en advies naar betere B2B websites

Welke afslag neem jij met je website analytics?

Geschreven door Ruud Huijts op .
Hoe jij informatie over bezoek aan je website verkrijgt, is jouw keuze. Draait er geen analytics tool op je website, of ga jij voor privacyvriendelijk klantgericht of grensoverschrijdend onvriendelijk?

Grensoverschrijdende website analytics

Statistische analyse van je websitebezoek dient de persoonsgegevens van je websitebezoekers te respecteren overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving AVG/GDPR. Juist hier zit bij vele websites een gigantisch knelpunt. Allerlei analytics tools (vaak “gratis”) zijn erop gericht om persoonsgegevens van websitebezoekers te verzamelen en verder te (kunnen) verwerken. Daarom is het gebruik van Google Analytics ondertussen verboden in Oostenrijk. Een ruimer verbod in de EU is aanstaande voor deze vorm(en) van grensoverschrijdende webanalyse.
Er werd geloofd dat vooraf toestemming vragen om vervolgens cookies te plaatsen soelaas bood. Deze onhebbelijke aanpak heeft nu ook zijn langste tijd gehad. Websitebezoekers kunnen immers onmogelijk overzien waarmee zij allemaal instemmen. Ook kan hun privacy buiten de EU onvoldoende gegarandeerd worden. Los van deze juridische aspecten is de cookie-aanpak ook bewezen irritant dus verre van klantgericht.
Ik vraag mij af: Welke doorsnee ondernemer in business-to-business (B2B) vindt het ethisch verantwoord om de persoonsgegevens van zijn/haar websitebezoekers te (laten) ontfutselen?

Privacyvriendelijke website analytics

Statistische analyse van je websitebezoek kan ook met privacybescherming van de bezoekers zonder hun persoonlijke gegevens aan derden beschikbaar te stellen. Weliswaar begrijpelijk vragen deze tools vaak een geringe vergoeding, maar daarvoor bieden zij dan ook wat, bijvoorbeeld:

  • De website voldoet gemakkelijk aan de privacywet- en regelgeving AVG/GDPR.
  • Websitebezoekers hoeven vooraf niet lastig gevallen te worden met vragen over cookies, omdat persoonlijke gegevens niet met derden gedeeld gaan worden.
  • B2B-ondernemingen kunnen zich met een privacyvriendelijke informatieve website klantgerichter positioneren (“wij respecteren u wel”).
  • Eigen beheer en zeggenschap over de bezoekdata behoort tot de mogelijkheden.
  • Privacyvriendelijke analytics tools bieden meer dan voldoende inzicht in het doen en laten van websitebezoekers.

Privacyvriendelijke webanalyse is niet ontwikkeld is voor bedrijven die parasiteren op persoonlijke gegevens van anderen.  De meeste B2B-ondernemers raad ik ronduit aan privacyvriendelijke webanalyse in te (gaan) zetten als onderdeel van de positionering. Je wilt toch een langdurige relatie met je klantenkring respectvol opbouwen en behouden?

Zonder website analytics

Geen analytics tool installeren op je website voorkomt problemen met de AVG/GDPR. Je weet dan alleen niet wat zich op je website afspeelt. Tenzij je B2B-website een digitale weergave is van je papieren visitekaartje, doe je jezelf bedrijfsmatig te kort.
Het ligt voor de hand om je website als informatiebron voor jezelf te benutten. Zeker in B2B is het handig om te weten wat zich op je website afspeelt, bijvoorbeeld:

  • Welke bezoekersaantallen trekt je website aan en komen terug?
  • Vallen de bezoekers binnen je doelgroep (geografische herkomst, internetkanaal, sociaal netwerk, etc.)?
  • Welke webpagina’s worden lang, nauwelijks of niet bezocht?
  • Presteert de website naar behoren (laadtijd van pagina’s, schermresolutie, etc.)?

Hierover kan (privacyvriendelijke) webanalyse je nuttige inzichten bieden, waarmee je je website weer effectiever kunt inzetten in je B2B. En wil je niet veel zelf analyseren, laat dan maandelijks automatisch een analyserapport in je mailbox bezorgen. Door meten tot weten!

SAMENZICHT Consultancy

Advies en ondersteuning

SAMENZICHT wil midden- en kleinbedrijven (MKB) en zelfstandigen (ZZP’ers) helpen door met privacyvriendelijke webanalyse hun website(s) meer bedrijfsmatige inzichten te laten bieden en aan de AVG te voldoen. Dit streven komt voort uit ons diepe respect voor iemands privacy  en de irritatie over cookies bij websitebezoeken. Onze interesse ligt vooral bij niet zo grote business-to-business (B2B) ondernemingen.

Eerder in deze serie

(Google) Analytics, maar dan wel graag privacyvriendelijk

Als men privacy van websitebezoekers als uitgangspunt verkiest, kan men beter andere webanalyse dan Google Analytics inzetten. Wat zich op een website afspeelt, kan ook prima privacyvriendelijk geanalyseerd worden.

Google Analytics op randje van afgrond naar illegaliteit

In navolging van Oostenrijk wordt het gebruik van Google Analytics mogelijk ook verboden in Nederland en de Europese Unie. Er zijn er verschillende manieren om op deze ontwikkeling te reageren.

Gun bezoekers van je B2B-website hun privacy

Hoe zou je het vinden om eerst allerlei persoonsgegevens bij een fysiek winkelbezoek te moeten verstrekken? Vreemd? Toch hanteren talloze websites onnodig deze niet klantgerichte aanpak, ook in B2B.

Haal kennis uit bezoekinformatie van je B2B website

Bezoek aan je business-to-business website herbergt veel informatie. Met statistiek is er kennis en inzicht te verwerven. Start simpel en privacyvriendelijk raad ik middelgrote en kleine bedrijven aan.

Zoveel belangstelling heeft je B2B website

Je business-to-business website dient online verkeer te genereren. Statistiek is een probaat middel om hierover kennis en inzicht te verwerven. Start simpel is mijn advies aan middelgrote en kleine bedrijven.

Laatste blogs

(Google) Analytics, maar dan wel graag privacyvriendelijk

| Ruud Huijts
Als men privacy van websitebezoekers als uitgangspunt verkiest, kan men beter andere webanalyse dan Google Analytics inzetten. Wat zich op een website afspeelt, kan ook prima privacyvriendelijk geanalyseerd worden.

Google Analytics op randje van afgrond naar illegaliteit

| Ruud Huijts
In navolging van Oostenrijk wordt het gebruik van Google Analytics mogelijk ook verboden in Nederland en de Europese Unie. Er zijn er verschillende manieren om op deze ontwikkeling te reageren.

B2B online marketing prioriteiten voor midden- en kleinbedrijf

| Ruud Huijts
Ieder midden- en kleinbedrijf in business-to-business (B2B) doet met zijn website aan online marketing. Vier adviezen of tips voor B2B-ondernemers, omdat hun eigen beleving over digitale marketing soms anders is.

Gun bezoekers van je B2B-website hun privacy

| Ruud Huijts
Hoe zou je het vinden om eerst allerlei persoonsgegevens bij een fysiek winkelbezoek te moeten verstrekken? Vreemd? Toch hanteren talloze websites onnodig deze niet klantgerichte aanpak, ook in B2B.
Naar paginabegin