Haal kennis uit bezoekinformatie van je B2B website
Websitebezoek als informatiebron voor B2B onderneming
Je huidige website draait al enige tijd, of je bestaande website is opgeknapt, of je nieuwe website is gepubliceerd. Je doet vooral zaken met andere bedrijven. Weet jij, of je website het beoogde publiek trekt? Zo ja, hoe weet je dit zo zeker? Zo niet of twijfel je, dan neem je een (te vermijden) risico met je business-to-business (b2b) digitale marketing. Je weet niet goed wat online op je website gebeurt.
Enerzijds biedt je b2b-website ongetwijfeld informatie aan je bezoekers. Anderzijds kan je website jou nuttige informatie over je websitebezoekers leveren. In statistische analyse van het websitebezoek ligt de sleutel.
N.B. in mijn eerdere blog heb ik geschreven over webanalyse in de (voorafgaande) fase van meer belangstelling trekken.
Statistieken voor inzicht over je B2B websitebezoek
Statistieken (“analytics”) over het bezoek aan je website (laten) verzamelen is een zinvolle aanpak. Met het inzicht wordt je website een krachtig instrument in online marketing van je bedrijf. MKB-ondernemingen, startende bedrijven, zelfstandigen, etc. in de b2b-markt zijn (allemaal) gebaat met deze bedrijfsmatige benadering.
Bereikt een website de juiste doelgroep, is een relevante vraag in online marketing. De gangbare statistische analyses van het websitebezoek zijn ook in b2b toepasbaar. Interpreteer de uitkomsten wel met b2b-aspecten in je achterhoofd. Mijn advies is te starten met simpele vragen:
- Waar komen websitebezoekers vandaan (land, regio, stad)?
- Van welke middelen maken bezoekers gebruik (apparaat, schermresolutie, browser, etc.)?
- Hoe gaan bezoekers om met de website (start- en vertrekpagina’s, verblijftijd, etc.)?
Met analyse naar meer profijt van je B2B website
Uit de statistische antwoorden doe je kennis op die bruikbaar is voor invulling van je online marketing van je b2b-onderneming en voor verbetering van je website. Je kunt nuttige inzichten verkrijgen, zoals bijvoorbeeld:
- Als je geografische verwachtingen van je doelgroep door de statische analyse bevestigd worden, zit je waarschijnlijk op het juiste spoor. Verrassende of onverwachte statistische resultaten roepen meestal nieuwe vragen op met bijbehorende acties. Bijvoorbeeld, zit de doelgroep anders in elkaar dan verondersteld of komen sommige webpagina’s te weinig in beeld bij de doelgroep?
- Of je doelgroep je website veelal bekijkt op een klein scherm van een smartphone of juist via een groot beeldscherm van een computer, maakt nogal uit. Dit soort analytisch inzicht is handig om vorm en inhoud van je website beter op je doelgroep af te stemmen.
- Welke pagina’s populair zijn en hoelang bezoek daar verblijft, is een indicatie voor de effectiviteit van de pagina’s. Uiteindelijk gaat het meestal om een bezoeker inhoudelijk te informeren en te verleiden tot een bepaalde actie. Uit de statische analyse kun je kennis opdoen waar je website je marketingstrategie juist ondersteunt dan wel ondermijnt. Verdere optimalisatie van vorm en inhoud van één of meerdere webpagina’s is dikwijls de vervolgstap.
Tips
- Roep externe deskundige hulp in, als de aanbevolen statistische analyses (te) veel van je onderneming vragen en je meer van het websitebezoek wilt weten. Ieder zijn vak!
- Denk vanuit “door weten tot meten” voor jouw unieke situatie. SAMENZICHT Consultancy richt webanalyse speciaal voor jou in en vermijdt information overflow (t.g.v. “meten is weten”).
- De statistische analyses van SAMENZICHT Consultancy zijn gegarandeerd privacy vriendelijk voor de bezoekers van je website i.t.t. vele “gratis” tools. Wel zo'n geruststellend idee!