Skip to main content
Via analyse en advies naar betere B2B websites

Zo probeer ik maatschappelijk verantwoord te ondernemen

Geschreven door Ruud Huijts op .
Ook met SAMENZICHT Consultancy wil ik maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet omdat achterliggende drijfveren tegenwoordig (meer) belangstelling krijgen, maar vooral omdat zij de voorgaande 30 jaar voor mij ook al speelden.

Sociaal-maatschappelijke overtuiging

Waarom ik mijn zaken doe zoals ik die doe, komt voort uit o.a. mijn uitgangspunten op sociaal-maatschappelijk vlak:

  • De wereld is van en voor iedereen. Samen zijn wij verantwoordelijk van lokaal tot aan de hele planeet in onderlinge samenhang.
  • Innovaties op allerlei fronten zijn en blijven nodig voor welvaart, welzijn en welbevinden. De richting is voorwaarts en niet terug.
  • Mensen hebben het fundamentele recht op privacy. Dit dient juist ook in het huidige informatietijdperk gerespecteerd te worden.
  • Geld is ooit bedoeld als (ruil)middel en niet als doel op zich. Geld op zich lost sociaal-maatschappelijke vraagstukken weinig op.

Met toch enige verbazing constateer ik nu, dat deze overtuigingen mij al zo’n 40 jaar richting geven.

Verantwoord ethisch gedrag

Hoe ik de dingen aanpak, komt voort uit o.a. mijn  sociaal-maatschappelijke antenne en handelwijze:

  • Mijn verworven kennis en opgedane ervaring (van de afgelopen 40 jaar) stel ik graag ter beschikking aan hen die hier baat bij kunnen hebben en waardering voor tonen.
  • Het gaat mij als helpende hand en krachtig meedenker om toegevoegde waarde en dan niet alleen financieel maar ook om betrouwbaarheid, samenwerking, plezier etc.
  • Aan de inclusieve samenleving werk ik graag mee. Ons ontwerp van de vlag voor de inclusieve samenleving voor de gemeente Lisse is een fraaie illustratie.
  • Van organisaties die bescherming van privacy en persoonsgegevens uithollen, neem ik afstand. Ik wil liever geen concessies aan onderling respect en rechtvaardigheid doen.

Deze ethiek stelt mij in staat mijn dienstverlenende processen naar tevredenheid vorm te geven.

Harmonie met dienstverlening

Wat SAMENZICHT Consultancy nu aanbiedt, komt naast het bovenstaande ook voort uit expertise en persoonlijke keuzes:

  • Voor de analyse van het bezoek aan (business-to-business) websites is voor Matomo gekozen. Matomo beschermt de gegevens en privacy van websitebezoekers volgens Europese wet- en regelgeving (GDPR/AVG). Dit kan niet van alle “analytics” gezegd worden.
  • Bij voorkeur ontwikkel ik een website met Joomla!, een gratis open-source content management system (CMS) is. Dit CMS heeft zich sinds 2005 meer dan voldoende bewezen voor allerlei situaties. Ook ik ben al meer dan 10 jaar tevreden over Joomla!. De betaalde uitbreidingen die wij toepassen zijn hun prijs dubbel en dwars waard.
  • Voor hosting van websites is gekozen voor STRATO. STRATO is gecertificeerd partner van The Green Web Organization. In de Europese datacenters wordt groene stroom gebruikt.
  • Vooral klanten uit de Duin- en Bollenstreek en omgeving zijn mij welkom om zowel reistijd als brandstof te beperken. Deze aanpak stamt al van ver voor Corona.

Ik hoop met mensen, partners, (potentiële) klanten in contact te komen die zich door bovenstaande overwegingen aangesproken voelen. Waarschijnlijk kunnen wij dan meer voor elkaar betekenen, toch?

Normen en waarden geschreven op een bord (Engels-talig)

Andere blogs

De website van de Vereniging Voor Biometrie & Identiteit , vvbi.nl, heb ik gemigreerd naar Joomla 4 en op onderdelen aangepast. Deze upgrade heeft mij weer veel geleerd.
20 september 2022
Hoe jij informatie over bezoek aan je website verkrijgt, is jouw keuze. Draait er geen analytics tool op je website, of ga jij voor privacyvriendelijk klantgericht of grensoverschrijdend onvriendelijk?
07 maart 2022
Als men privacy van websitebezoekers als uitgangspunt verkiest, kan men beter andere webanalyse dan Google Analytics inzetten. Wat zich op een website afspeelt, kan ook prima privacyvriendelijk geanalyseerd worden.
14 februari 2022