Via analyse en advies naar betere B2B websites
Analyse in actie

B2B leads genereren zonder SimplyLeads

Geschreven door Ruud Huijts op .
SimplyLeads wordt helaas niet meer geleverd en onderhouden. Business-to-business leads zullen dus op andere wijze uit websitebezoek gegenereerd moeten worden. Wij hanteren een shortlist van Nederlandse alternatieven.

Leads genereren met SimplyLeads verleden tijd

SimplyLeads was ontwikkeld om marketing en sales in een business-to-business (B2B) omgeving  te ondersteunen. Dit gereedschap  analyseerde het bedrijfsbezoek van je  website. SimplyLeads toonde op overzichtelijke wijze welke ondernemingen je website bezocht hadden, welke producten of diensten hun interesse hadden, etc. Bruikbare B2B-marketinginformatie op een presenteerblaadje!
De leverancier van SimplyLeads is met de ontwikkeling van deze software gestopt. Ook het beheer en onderhoud is intussen gestaakt. Niet omdat het product SimplyLeads niet goed werkt. Nee, verschoven zakelijke interesses, een moeilijke markt en corona hebben een rol gespeeld om te gaan afbouwen. Als een partner van SimplyLeads respecteer ik dit besluit en betreur ik het. SimplyLeads vond ik zowel nuttig als prettig in gebruik voor B2B suspects en leads.

Selectie B2B website analyse

Er bestaan meerdere alternatieven voor SimplyLeads om B2B leads te genereren. Als SAMENZICHT Consultancy ben ik niet meer van plan als partner van één van deze oplossingen te fungeren. Ik zie nu meer in onafhankelijk advies en ondersteuning in de selectie van een oplossing. Deze rol als intermediair ligt mij beter.
De allerbelangrijkste eis is B2B leads kunnen genereren. Dus het analysegereedschap moet dit sowieso adequaat faciliteren. Anders valt het als optie af. Bedenk overigens wel, dat deze eis pas valide is, als jouw onderneming en website voldoende ontwikkeld zijn. Daarnaast zijn volgens mij andere criteria belangrijk in het selectieproces:

  • Is privacy voldoende gewaarborgd? D.w.z. voldoet de oplossing (echt) aan de Europese wet- en regelgeving voor gegevensbescherming (AVG/GDPR)?
  • Biedt de oplossing daadwerkelijk de gebruiksmogelijkheden die jij als ondernemer vereist? D.w.z. wat heb jij glashard nodig (eisen) en wat is handig (wensen)?
  • Is de geboden oplossing in voldoende mate betrouwbaar in jouw praktijksituatie? D.w.z. draait de oplossing zonder veel omkijken en zijn de gegenereerde data juist?
  • Is de oplossing voor jouw bedrijf rendabel? D.w.z. weegt de toegevoegde waarde van de oplossing op tegen de kosten hiervan en alle bijkomende handelingen om de data te verwerken in jouw bedrijfsprocessen.

Onze shortlist voor B2B website analyse  

Met bovenstaande afwegingen in het hoofd, met name die van privacy, vallen voor mij alle niet-Europese instrumenten voor webanalyse af. Voor Nederlandse bedrijven blijft er dan nog genoeg te kiezen over. Vergeet niet, dat de situatie voor iedere onderneming anders is. Ook die van jou!
Op onze shortlist staan (in alfabetische volgorde):

Kies niet klakkeloos één van deze. Probeer hen in voldoende mate (gratis) uit volgens een voorop gezet plan. Al deze bedrijven willen jou graag helpen. Dit betekent niet dat jij vanzelfsprekend met hun oplossing geholpen bent.
Heb je hulp nodig om tot een goede keuze te komen? Neem gerust contact met mij op.

Recente blogs

Help ook de verdwaalde bezoekers op je website

19 oktober 2021
Bezoekers van je website kunnen gemakkelijk op een niet bestaande pagina terecht komen (404-foutmelding). Doet jouw website dan precies wat jij met deze verdwaalde bezoekers zou willen doen?

Vergeet de metagegevens van je webpagina's niet!

29 juni 2021
Metagegevens zijn het visitekaartje van jouw website voor zoekmachines. Met de meta-description trekt je website bezoekers aan. Je bereikt met een goede meta-description een hogere Click Through Rate.