B2B online marketing prioriteiten voor midden- en kleinbedrijf
1. Wees je bewust, dat jij met jouw website aan online marketing doet.
Jouw website is minimaal jouw visitekaartje of uithangbord van jouw business-to-business (B2B) onderneming. Jouw onderneming is zo aanwezig op internet. De website, hoe eenvoudig ook, is daarmee je online-marketinginstrument. Het is aan jou als ondernemer om zelf te bepalen hoe jij met je website om wilt gaan en of jij hiervoor externe ondersteuning inroept.
2. De inhoud van je website gaat voor de vormgeving.
3. Je website eerst creëren, dan optimaliseren en vervolgens consolideren.
Voor een goede website komt aardig wat kijken. Of je de bouw van jouw website zelf doet, je hierin extern laat adviseren, of volledig uitbesteedt, het blijft handig om de ontwikkeling van jouw website in logische volgorde te (laten) doen. Begin bij het begin maar wel met het einde voor ogen. Een nieuwe website vereist vorm en inhoud die tegemoet komen aan jouw eisen (en eventueel wensen). Zodra de website staat kan nagedacht worden over verbeteringen. Bijvoorbeeld, om pagina’s sneller te laten laden, om meer bezoekers te trekken, om bezoekers beter hun weg te laten vinden, etc. Tenslotte is het zaak aandacht te hebben en te houden voor de diverse vormen van beheer en onderhoud van je website. Deze volgordelijke aanpak is weliswaar volstrekt logisch, maar wordt in praktijk vaak gecombineerd. Hiermee is niets mis, als er maar geen onbalans tussen vorm en inhoud van je website ontstaat. Dit laatste leidt onherroepelijk later tot onnodige extra inspanning en/of kosten. Overigens, niet iedere willekeurige webdesigner is in staat om dit risico goed in te schatten en af te wenden.
4. Door meten kom je tot weten in B2B digitale marketing.
Een groot voordeel van online marketing is, dat jouw website ook als informatiebron voor jou kan dienen. Hiervoor dient het websitebezoek statistisch geanalyseerd te worden. Zo doe je met je website ook aan marketingonderzoek. Bijvoorbeeld, hoeveel bezoekers trekt mijn website, welke webpagina’s zijn populair en welke niet, hoe komt men op mijn website, hoe gedragen bezoekers zich, etc. Via webanalyse is het mogelijk om nuttige gegevens te verkrijgen die bruikbaar zijn voor marketing, verbeteringen aan de website, vervolgstappen e.d. Zonder deze stuurinformatie vaart niemand wel. Ik sta een aanpak van webanalyse voor die midden- en kleinbedrijven helpt zonder de websitebezoekers hun privacy op te laten geven in tegenstelling tot (veelgebruikte) "gratis" opties waar ook derden toegang tot de bezoekerdata krijgen (en heel ergerlijk vooraf toestemming van de websitebezoeker verlangd wordt). Het kan ook privacyvriendelijk voor je bezoekers.