Vergeet de metagegevens van je webpagina's niet!
De meta-description is belangrijk?
Ja, zeker! De meta-description is een onderdeel van het visitekaartje van je webpagina in de resultatenpagina van de zoekmachine. Met de meta-description kan je de potentiële bezoeker overhalen en enthousiasmeren om op jouw link de klikken en naar je webpagina te gaan. Je zal dus met een goede meta-description een betere Click Through Rate(CTR) behalen d.w.z. meer bezoekers op je website.
De waarde van Click Through Rate
De CTR geeft een indicatie welke websites relevant zijn bij bepaalde zoektermen. Hoe meer men op een link klikt, hoe relevanter de pagina gezien zal worden door zoekmachines. Des te relevanter je pagina, des te hoger de ranking bij de zoekmachines zal worden.
Maak dus van je meta-description een pakkende en wervende tekst. Dit geeft je namelijk meer invloed op het klik-gedrag van je potentiële bezoekers. Hierom begrijp ik niet goed waarom de metagegevens op webpagina’s niet altijd ingevuld zijn.
Wat is de meta-description tag nou eigenlijk?
De meta-description is een van de bekendste meta-tags. De meta-tags worden niet getoond op de webpagina zelf, maar staan in de html-code in het <head>-element. De meta-description biedt de mogelijkheid om de website in 140 tekens te beschrijven.
De meta-description wordt niet één op één overgenomen, als de spider van de zoekmachine denkt dat de beschrijving niet klopt. Wanneer er geen meta-description wordt ingevuld, creëert de zoekmachine zelf de beschrijving die op de resultatenpagina komt te staan. Vaak is dit de eerste tekst op jouw webpagina. Hierdoor kan de beschrijving van jouw website minder prikkelend overkomen. Probeer dus bij het schrijven van een meta-description dichtbij de (interessante) inhoud van je webpagina te blijven.
Het belang van zoekwoorden in je description
Het gebruik van zoekwoorden/keywords in de meta-description heeft geen invloed op de ranking. Echter een zoekwoord dat ingevuld is in de description wordt dikgedrukt benadrukt, als het overeenkomt met de zoekterm die ingevuld is bij de zoekmachine. Dikgedrukte woorden krijgen meer aandacht, waardoor de kans groter is dat de potentiële klant/bezoeker op jouw link klikt. Tevens als de landingspagina het specifieke zoekwoord bevat. Waarom zou je dan niet het zoekwoord in de description gebruiken?
Tips
- Roep externe deskundige hulp in, voor het verbeteren van de vindbaarheid en bekendheid van jouw website binnen de huidige B2B markt.
- Door meten naar weten, zorg dus voor een goede webanalyse tools. Je kunt altijd SAMENZICHT Consultancy vragen voor een op maat ingerichte webanalyse.