Skip to main content
Via analyse en advies naar betere B2B websites

Help ook de verdwaalde bezoekers op je website

Geschreven door Ruud Huijts op .
Bezoekers van je website kunnen gemakkelijk op een niet bestaande pagina terecht komen (404-foutmelding). Doet jouw website dan precies wat jij met deze verdwaalde bezoekers zou willen doen?

Hoe reageer je zelf op een 404-foutmelding?

Je kent het wel: je komt op een niet-bestaande pagina van een website terecht en krijgt een zogenoemde 404-foutmelding. Hoe reageer jij (en waarom)? Haak je af of ga je door met waar je naar op zoek was?
Bezoekers van je website wil je vanzelfsprekend zoveel mogelijk op bestaande pagina’s terecht laten komen. Correct werkende interne en externe (van buitenaf) links zijn onmisbaar. Toch is niet te voorkomen, dat je websitebezoekers soms op een niet-bestaande pagina terecht komen. Bijvoorbeeld, een typefout is zo gemaakt.
Laat jij een verdwaalde bezoeker aan zijn lot over of wil jij deze geïnteresseerde juist helpen?

Met eigen 404-pagina blijf je in business

Ken jij de 404-foutmelding van jouw website (nog) niet? Jij bent niet de eerste. Vaak is er (automatisch) in een of andere standaard 404-pagina voorzien. Type in de adresbalk van je webbrowser een niet bestaand adres binnen je website (dus niet gaan zoeken met bijv. Google) en kijk welke fout gemeld wordt.

Een kale foutmelding error 404

Met deze Spartaanse standaard 404-pagina raak je websitebezoekers (en mogelijk business) kwijt. De bezoeker is op een doodlopend spoor gekomen en weet niet altijd wat vervolgens te doen.

Een error 404 melding met simpele link

Deze minimalistische standaard 404-pagina laat de websitebezoeker “helemaal” teruggaan naar de startpagina. Het is de vraag, of de bezoeker hiertoe bereid is. De link helpt verdwaalde bezoekers iets meer te behouden.

Een klantgerichte 404-foutmelding

Dit voorbeeld is onze eigen gemaakte 404-foutmelding. Naast excuus en korte uitleg wordt een vriendelijke handreiking gegeven om de verdwaalde bezoeker weer op weg te helpen. Er zijn duidelijke links naar enkele pagina’s en de mogelijkheid om op de website te zoeken, allemaal in de lay-out van de website.

Tips voor een effectieve 404-foutmelding

  1. Voorkom dat je websitebezoekers een 404-foutmelding krijgen:
    • zorg dat interne links op je website correct zijn;
    • houd namen van je webpagina’s hetzelfde voor correcte werking van externe links.
  2. Controleer of je standaard 404-pagina in voldoende mate voldoet aan jouw situatie, business, imago etc.
  3. Zorg voor een eigen 404-pagina die past bij jouw onderneming en de verdwaalde bezoeker behulpzaam is:
    • beperk technische verhandelingen achter de foutmelding;
    • toon links naar belangrijke en/of populaire pagina’s;
    • biedt de verdwaalde bezoeker de mogelijkheid om binnen de website te zoeken;
    • vraag om een reactie van de bezoeker die binnen de context past, bijv. via een responsformulier.
  4. Roep onze hulp in als jij ons onafhankelijke en privacyvriendelijke advies wilt over de inhoud van jouw 404-foutmelding, of ondersteuning nodig hebt om een eigen 404-pagina te kunnen maken vooral bij business-to-business (B2B) activiteiten .
Vertrouw op hulp van SAMENZICHT Consultancy

In deze serie

Metagegevens zijn het visitekaartje van jouw website voor zoekmachines. Met de meta-description trekt je website bezoekers aan. Je bereikt met een goede meta-description een hogere Click Through Rate.
- Stefan IJzerman
Vindbaarheid in zoekmachines is ook van groot belang voor bedrijven in de B2B-markt. SEO in B2B concentreert zich meer op trefwoorden waarnaar besluitvormers van andere bedrijven zakelijk zoeken.
- Stefan IJzerman
Een jaar geleden is Hans Min overleden. SAMENZICHT Consultancy gaat daarom samenwerken met Explainer Video Agency. Interactieve animatievideo vervangt authentieke video in de dienstverlening voor B2B marketing en communicatie.
- Ruud Huijts

Recente blogs

Onze eigen website heb ik naar Joomla 4 gemigreerd. Na de ervaring met een andere upgrade dacht ik dit klusje wel even te klaren. Ik was toch iets te optimistisch.
De website van de Vereniging Voor Biometrie & Identiteit , vvbi.nl, heb ik gemigreerd naar Joomla 4 en op onderdelen aangepast. Deze upgrade heeft mij weer veel geleerd.
Hoe jij informatie over bezoek aan je website verkrijgt, is jouw keuze. Draait er geen analytics tool op je website, of ga jij voor privacyvriendelijk klantgericht of grensoverschrijdend onvriendelijk?