Help ook de verdwaalde bezoekers op je website
Hoe reageer je zelf op een 404-foutmelding?
Je kent het wel: je komt op een niet-bestaande pagina van een website terecht en krijgt een zogenoemde 404-foutmelding. Hoe reageer jij (en waarom)? Haak je af of ga je door met waar je naar op zoek was?
Bezoekers van je website wil je vanzelfsprekend zoveel mogelijk op bestaande pagina’s terecht laten komen. Correct werkende interne en externe (van buitenaf) links zijn onmisbaar. Toch is niet te voorkomen, dat je websitebezoekers soms op een niet-bestaande pagina terecht komen. Bijvoorbeeld, een typefout is zo gemaakt.
Laat jij een verdwaalde bezoeker aan zijn lot over of wil jij deze geïnteresseerde juist helpen?
Met eigen 404-pagina blijf je in business
Ken jij de 404-foutmelding van jouw website (nog) niet? Jij bent niet de eerste. Vaak is er (automatisch) in een of andere standaard 404-pagina voorzien. Type in de adresbalk van je webbrowser een niet bestaand adres binnen je website (dus niet gaan zoeken met bijv. Google) en kijk welke fout gemeld wordt.
Een kale foutmelding error 404
Met deze Spartaanse standaard 404-pagina raak je websitebezoekers (en mogelijk business) kwijt. De bezoeker is op een doodlopend spoor gekomen en weet niet altijd wat vervolgens te doen.
Een error 404 melding met simpele link
Deze minimalistische standaard 404-pagina laat de websitebezoeker “helemaal” teruggaan naar de startpagina. Het is de vraag, of de bezoeker hiertoe bereid is. De link helpt verdwaalde bezoekers iets meer te behouden.
Een klantgerichte 404-foutmelding
Dit voorbeeld is onze eigen gemaakte 404-foutmelding. Naast excuus en korte uitleg wordt een vriendelijke handreiking gegeven om de verdwaalde bezoeker weer op weg te helpen. Er zijn duidelijke links naar enkele pagina’s en de mogelijkheid om op de website te zoeken, allemaal in de lay-out van de website.
Tips voor een effectieve 404-foutmelding
- Voorkom dat je websitebezoekers een 404-foutmelding krijgen:
- zorg dat interne links op je website correct zijn;
- houd namen van je webpagina’s hetzelfde voor correcte werking van externe links.
- Controleer of je standaard 404-pagina in voldoende mate voldoet aan jouw situatie, business, imago etc.
- Zorg voor een eigen 404-pagina die past bij jouw onderneming en de verdwaalde bezoeker behulpzaam is:
- beperk technische verhandelingen achter de foutmelding;
- toon links naar belangrijke en/of populaire pagina’s;
- biedt de verdwaalde bezoeker de mogelijkheid om binnen de website te zoeken;
- vraag om een reactie van de bezoeker die binnen de context past, bijv. via een responsformulier.
- Roep onze hulp in als jij ons onafhankelijke en privacyvriendelijke advies wilt over de inhoud van jouw 404-foutmelding, of ondersteuning nodig hebt om een eigen 404-pagina te kunnen maken vooral bij business-to-business (B2B) activiteiten .