Je huidige website draait al enige tijd, of je bestaande website is opgeknapt, of je nieuwe website is gepubliceerd. Je doet vooral zaken met andere bedrijven. Weet jij, of je website het beoogde publiek trekt? Zo ja, hoe weet je dit zo zeker? Zo niet of twijfel je, dan neem je een (te vermijden) risico met je business-to-business (b2b) digitale marketing. Je weet niet goed wat online op je website gebeurt.
Enerzijds biedt je b2b-website ongetwijfeld informatie aan je bezoekers. Anderzijds kan je website jou nuttige informatie over je websitebezoekers leveren. In statistische analyse van het websitebezoek ligt de sleutel.
N.B. in mijn eerdere blog heb ik geschreven over webanalyse in de (voorafgaande) fase van meer belangstelling trekken.
Statistieken (“analytics”) over het bezoek aan je website (laten) verzamelen is een zinvolle aanpak. Met het inzicht wordt je website een krachtig instrument in online marketing van je bedrijf. MKB-ondernemingen, startende bedrijven, zelfstandigen, etc. in de b2b-markt zijn (allemaal) gebaat met deze bedrijfsmatige benadering.
Bereikt een website de juiste doelgroep, is een relevante vraag in online marketing. De gangbare statistische analyses van het websitebezoek zijn ook in b2b toepasbaar. Interpreteer de uitkomsten wel met b2b-aspecten in je achterhoofd. Mijn advies is te starten met simpele vragen:
Uit de statistische antwoorden doe je kennis op die bruikbaar is voor invulling van je online marketing van je b2b-onderneming en voor verbetering van je website. Je kunt nuttige inzichten verkrijgen, zoals bijvoorbeeld: