Via analyse en advies naar betere B2B websites

Vergeet de metagegevens van je webpagina's niet!

Geschreven door Stefan IJzerman op .
Metagegevens zijn het visitekaartje van jouw website voor zoekmachines. Met de meta-description trekt je website bezoekers aan. Je bereikt met een goede meta-description een hogere Click Through Rate.

De meta-description is belangrijk?

Ja, zeker! De meta-description is een onderdeel van het visitekaartje van je webpagina in de resultatenpagina van de zoekmachine. Met de meta-description kan je de potentiële bezoeker overhalen en enthousiasmeren om op jouw link de klikken en naar je webpagina te gaan. Je zal dus met een goede meta-description een betere Click Through Rate(CTR) behalen d.w.z. meer bezoekers op je website.

De waarde van Click Through Rate

De CTR geeft een indicatie welke websites relevant zijn bij bepaalde zoektermen. Hoe meer men op een link klikt, hoe relevanter de pagina gezien zal worden door zoekmachines. Des te relevanter je pagina, des te hoger de ranking bij de zoekmachines zal worden.

Maak dus van je meta-description een pakkende en wervende tekst. Dit geeft je namelijk meer invloed op het klik-gedrag van je potentiële bezoekers. Hierom begrijp ik niet goed waarom de metagegevens op webpagina’s niet altijd ingevuld zijn.

Wat is de meta-description tag nou eigenlijk?

De meta-description is een van de bekendste meta-tags. De meta-tags worden niet getoond op de webpagina zelf, maar staan in de html-code in het <head>-element.  De meta-description biedt de mogelijkheid om de website in 140 tekens te beschrijven.

De meta-description wordt niet één op één overgenomen, als de spider van de zoekmachine denkt dat de beschrijving niet klopt. Wanneer er geen meta-description wordt ingevuld, creëert de zoekmachine zelf de beschrijving die op de resultatenpagina komt te staan. Vaak is dit de eerste tekst op jouw webpagina. Hierdoor kan de beschrijving van jouw website minder prikkelend overkomen. Probeer dus bij het schrijven van een meta-description dichtbij de (interessante) inhoud van je webpagina te blijven.

Het belang van zoekwoorden in je description

Het gebruik van zoekwoorden/keywords in de meta-description heeft geen invloed op de ranking. Echter een zoekwoord dat ingevuld is in de description wordt dikgedrukt benadrukt,  als het overeenkomt met de zoekterm die ingevuld is bij de zoekmachine. Dikgedrukte woorden krijgen meer aandacht, waardoor de kans groter is dat de potentiële klant/bezoeker op jouw link klikt. Tevens als de landingspagina het specifieke zoekwoord bevat. Waarom zou je dan niet het zoekwoord in de description gebruiken?

Tips

  1. Roep externe deskundige hulp in, voor het verbeteren van de vindbaarheid en bekendheid van jouw website binnen de huidige B2B markt.
  2. Door meten naar weten, zorg dus voor een goede webanalyse tools. Je kunt altijd SAMENZICHT Consultancy vragen voor een op maat ingerichte webanalyse.

In deze serie

Drie belangrijke kenmerken van SEO voor B2B

Vindbaarheid in zoekmachines is ook van groot belang voor bedrijven in de B2B-markt. SEO in B2B concentreert zich meer op trefwoorden waarnaar besluitvormers van andere bedrijven zakelijk zoeken.
- Stefan IJzerman

Haal kennis uit bezoekinformatie van je B2B website

Bezoek aan je business-to-business website herbergt veel informatie. Met statistiek is er kennis en inzicht te verwerven. Start simpel en privacyvriendelijk raad ik middelgrote en kleine bedrijven aan.
- Ruud Huijts

Zoveel belangstelling heeft je B2B website

Je business-to-business website dient online verkeer te genereren. Statistiek is een probaat middel om hierover kennis en inzicht te verwerven. Start simpel is mijn advies aan middelgrote en kleine bedrijven.
- Ruud Huijts

Recente blogs